Rita Hayworth – avain pakoon

(The Shawshank Redemption, USA 1994)

Ohjaus: Frank Darabont
Pääosissa: Tim Robbins, Morgan Freeman, Bob Gunton

The Shawshank Redemption (1994)

Mikä on maailman paras elokuva? Perinteikkään Sight & Sound -lehden järjestämissä elokuvakriitikkojen äänestyksissä se on 50 vuoden ajan ollut Orson Wellesin Citizen Kane (1941). Viime vuonna kärkeen kiilasi toinen klassikko eli Alfred Hitchcockin Vertigo (1958), ks. BFI:n uutinen.

Mikäli asiaa kysytään suositun verkkopalvelu Internet Movie Databasen (IMDb) käyttäjiltä, niin maailman paras elokuva on Stephen Kingin pienoisromaaniin pohjautuva The Shawshank Redemption eli suomeksi Rita Hayworth – avain pakoon. Elokuvalla on nipin napin paremmat arviot kuin Kummisetä-elokuvalla (1972) ja sen jatko-osalla Kummisetä osa II (1974).

Frank Darabont’n (Vihreä maili, The Mist) ohjaama Avain pakoon kertoo pankkialan ammattilaisesta nimeltä Andrew Drufresne (Tim Robbins), joka on tuomittu Shawshankin vankilaan vaimonsa ja tämän rakastajan murhasta. Vankilassa Drufresne ystävystyy Redin (Morgan Freeman) kanssa, joka pystyy hankkimaan vankitovereilleen lähes mitä vain, esimerkiksi näyttelijä Rita Hayworthin julisteita.

Jatka lukemista ”Rita Hayworth – avain pakoon”

Parasite

(Gisaengchung, Etelä-Korea 2019)

Ohjaus: Bong Joon-ho
Pääosissa: Song Kang-ho, Lee Sun-kyun, Cho Yeo-jeong, Choi Woo-shik

Parasite (2019)

Pääsin vihdoin viime torstaina katsomaan eteläkorealaisen Bong Joon-hon ohjaaman ja käsikirjoittaman Parasite-elokuvan, josta on pöhisty leffapiireissä jo pidemmän aikaa. Suomessa elokuva saapui teatterilevitykseen 31.1.2020 ja tänään 2.3.2020 julkaistujen katsojatilastojen mukaan elokuvan on nähnyt Suomessa jo 129 596 katsojaa minun lisäkseni.

Parasite on palkittu muun muassa Cannes’n elokuvajuhlilla ja viimeksi helmikuussa Oscar-gaalassa muun muassa parhaana elokuvana. Tapaus oli ainutlaatuinen, koska ulkomainen elokuva ei ole aiemmin voittanut parhaan elokuvan Oscaria. Jopa presidentti Donald Trump noteerasi voiton omalla tavallaan, ks. NYT-juttu.

Katselukokemuksen kannalta on parempi, mitä vähemmän elokuvasta tietää etukäteen. Sen verran voi turvallisesti kuitenkin sanoa, että elokuva kertoo nelihenkisestä eteläkorealaisesta perheestä, joka sinnittelee hyvin pienillä tuloilla. Kun perheen pojalle avautuu mahdollisuus opettaa englantia varakkaan perheen tyttärelle, koko perhe tarttuu oljenkorteen.

Jatka lukemista ”Parasite”

The Irishman

(USA 2019)

Ohjaus: Martin Scorsese
Pääosissa: Robert De Niro, Al Pacino, Joe Pesci

Mistä tunnistaa keskimääräistä paremman tai jopa erinomaisen elokuvan? Varmasti monestakin asiasta, mutta hyviä tunnusmerkkejä ovat toistuvat oho- ja vau-elämykset sekä se, ettei elokuvan haluaisi päättyvän, kun lopputekstit alkavat rullata.

Martin Scorsesen ohjaama The Irishman on tällainen keskimääräistä parempi, erinomainen elokuva. Elokuva kestää 3,5 tuntia, joten on aikamoinen saavutus, että katsoja haluaa yhä lisää.

En valitettavasti nähnyt The Irishman -elokuvaa teatterissa. Sen sijaan katsoin teoksen kotisohvalla, kuten yli 26 miljoonaa muutakin Netflix-asiakasta elokuvan ensimmäisellä esitysviikolla. Jouduin jakamaan katselun kahdelle peräkkäiselle illalle, koska lapsiperheen arjessa ei ylimääräisiä tunteja ole. Silti katselukokemus oli vaikuttava.

Jatka lukemista ”The Irishman”

Once Upon a Time… in Hollywood

(USA 2019)

Ohjaus: Quentin Tarantino
Pääosissa: Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Margot Robbie

On sunnuntai. Valkokankaalla nainen on nostanut jalkansa elokuvateatterin penkin selkänojan päälle. Elokuvayleisö Vantaalla katsoo leffaa, jossa näyttelijä Margot Robbie näyttelee näyttelijä Sharon Tatea, joka puolestaan istuu elokuvateatterissa Hollywoodissa ja katsoo itseään elokuvassa Matt Helm kultaloukussa (1968) muun yleisön kanssa. Selkänojalle nostetut jalkapohjat ovat hieman likaiset.

Edellä kuvatun metakatselukokemuksen ohella Quentin Tarantinon uusin elokuva Once Upon a Time… in Hollywood tarjoaa katsojille pieteetillä rakennetun ajankuvan 1960-luvun lopun Los Angelesista ja sen elokuvabisneksestä. Mukana on tietysti myös ohjaajan mieltymysten mukaisesti lähikuvia jaloista ja varpaista.

Jatka lukemista ”Once Upon a Time… in Hollywood”

Wind River

(Britannia, USA, Kanada 2017)

Ohjaus: Taylor Sheridan
Pääosissa: Jeremy Renner, Elizabeth Olsen, Graham Greene

Wind River (2017)

Taylor Sheridanin ohjaama ja käsikirjoittama elokuva Wind River sisältää elementtejä, joita en tunnu voivan elokuvissa vastustaa – nimittäin lunta ja erämaata. En tarkalleen tiedä, mikä lumisissa otoksissa viehättää, mutta vetovoima on vahva. Ehkä tunne liittyy luonnon voimien arvostamiseen, tilan tuntuun ja oman pienuuden ymmärtämiseen.

Wind River sijoittuu Wyomingin osavaltioon, Wind Riverin intiaanireservaattiin, jossa riistanvartija/erätarkastaja (USFWS) Cory Lambert (Jeremy Renner) löytää erämaasta nuoren naisen ruumiin. Tästä alkaa tapahtumien selvittely, johon osallistuu paikallisen heimopoliisin Ben Shoyon (Graham Greene) lisäksi Las Vegasista lähetetty FBI-agentti Jane Banner (Elizabeth Olsen).

Mysteerin selvittelyn ohella elokuva avaa kurkistusluukkuja elämään Yhdysvaltojen toiseksi harvimpaan asutussa osavaltiossa, jossa monilla ihmisillä ei näytä olevan kummoistakaan tulevaisuutta edessään. Myös maanosan jännitteinen historia on vahvasti läsnä, kun ihmiset eri kulttuuritaustoilla pyrkivät selvittämään, mitä tapahtui nuorelle Amerikan alkuperäiskansaan kuuluvalle naiselle.

Jatka lukemista ”Wind River”

Get Out

(USA 2017)

Ohjaus: Jordan Peele
Pääosissa: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford

Get Out (2017)

Chris (Daniel Kaluuya) ja Rose (Allison Williams) ovat tavallisen oloinen nuori amerikkalainen pari. Asiat muuttuvat kuitenkin oudoiksi, kun Rose vie Chrisin tapaamaan vanhempiaan maaseudulle. Chris on vaaleaihoisen Rosen ensimmäinen tummaihoinen poikaystävä ja hän tuntee olonsa erittäin vaivautuneeksi vanhempien ja tuttavien syynissä.

Jordan Peelen ohjaama ja käsikirjoittama Get Out on jännittävä, yllättävä ja hauska. Jollain tasolla elokuva tuo mieleen brittileffa Shaun of the Deadin (2004), vaikkei tarinassa olekaan zombeja. Tunnelma on samankaltainen.

Peelen debyyttiohjaus Get Out on ehdolla sunnuntain ja maanantain välisenä yönä neljän Oscar-palkinnon voittajaksi (paras elokuva, paras miespääosa Daniel Kaluuya, paras ohjaus ja paras alkuperäinen käsikirjoitus). Toivottavasti leffa menestyy. Suosittelen katsottavaksi.

Lisätietoa elokuvasta: IMDb / Elonet