Ohjaus: Martin Scorsese
Pääosissa: Matt Damon, Leonardo DiCaprio, Jack Nicholson, Mark Wahlberg
Ohjaaja Martin Scorsese voitti viikko sitten vihdoin ja viimein parhaan ohjaajan Oscarin elokuvasta The Departed. Pysti oli ansaittu, mutta ei ilman aikaisempia hienoja ohjaustöitä. The Departed uusintaa valkokankaalle alun perin Hong Kongissa valmistuneen Infernal Affairsin (2002) tiukan rikostarinan.
The Departed on erinomainen leffa. Se on vauhdikas, jännittävä ja hienosti näytelty. Leonardo DiCaprio on erinomainen nuoren ja epävarman poliisin roolissa. Jack Nicholson esittää taas itseään, mutta tuo tällä kertaa esitykseen myös jotain uutta. Miesnäyttelijöistä ainoastaan Matt Damon kirjoittaa silloin tällöin kysymysmerkkejä ajatuksissani, mutta selviytyy roolista kuitenkin kunnialla.
Ennalta tuntemattomampi yllättäjä elokuvassa on ehdottomasti Vera Farmiga, joka esittää poliiseja ja ehdonalaisvankeja hoitavaa psykiatria. Farmigan roolisuoritus tuo hienhajuiseen ja maskuliiniseen elokuvaan lämpöä ja humaanisuutta.
Vaikka The Departed on hieno elokuva ja vaikka ammattilaiset palkitsivat sen pää-Oscareilla, mietityttää minua sen luonne uudelleenversioivana elokuvana. On mielenkiintoista, että Scorsese päätti peesata ohjaajia Wai Keung Lauta ja Siu Fai Makea, ja toteuttaa uudelleen heidän visionsa neljän vuoden takaa.
Jos tarina on hyvä, kai tämä on sallittua. Toisaalta tarinoista luulisi nykyään olevan ylitarjontaa. Boston on joka tapauksessa karu ympäristö elokuvan karuille tapahtumille. Katsominen ei ”karuta”. IMDb-linkki
Pakko se on mun sanoa jos kukaan muu ei sitä sano…ei tämä leffa olisi oscaria ansainnut.Mutta on se synti ja häpeä ettei Scorsese sitä ole aikaisemmin voittanut.
Näin se taitaa olla. Olen myös mielessäni pohdiskellut remake-elokuvien olemusta. Ovatko ne lähtökohdiltaan heikompia kuin muut elokuvat vai onko ajatteluni jotenkin luutunutta? Ovathan kirjoihinkin perustuvat elokuvat usein tarinaltaan samoja kuin kirjat. Miksei siis elokuva voisi perustua myös toiseen elokuvaan?
Toisaalta Psykon uusintaversion kaltaista kopioimista ei voi varmaan kukaan ymmärtää – muutoin kuin taloudellisesta näkökulmasta.
On itselläni myös hieman samanlainen suhtautuminen remake-leffoihin.Teoriassa ne voivat olla jopa parempia kuin alkuperäiset elokuvat joihin ne perustuvat, mutta vaatimustaso on niille paljon korkeammalla.Koska lähtökohtaisesti joku toinen on jo tehnyt aivan saman homman aikaisemmin täytyy sen kaverin joka tekee uusinta version perustella työnsä jotenkin.
Kirjoista uudelleen filmatisoinnit toimivat paremmin koska jo formaatin vaihdosta johtuen alkuperäisestä joutuu aina karsimaan jotakin pois.Tämä helpottaa erillaisten tulkintojen tekoa tarinaa filmatisoidessa.Voi käyttää sitä materiaalia jonka se ensimmäinen kaveri jätti käyttämättä ja siinäpä sitä on..aivan eri elokuva.Filmissä lisämateriaalia ei ole ja kaikki muutokset tulevat uuden tekijän päästä ja vain ja ainoastaan sieltä.Tämän vuoksi ehkä useimmat uudelleen filmatisoinnit ovat vain kosmeettisia paranuksia sisältäviä toistoja vanhasta.
Katsoin The Departedin uudelleen kotisohvalla ja täytyy sanoa, että nostan arvostustani leffaa kohtaan. The Departed on erinomainen elokuva eikä kalpene Scosesen aiemman tuotannon rinnalla yhtään. Näyttelijät ovat erinomaisia ja se dialogi – uskomatonta. Mark Wahlbergin ilkeä poliisi on ruudun tältä puolelta koettuna mehukas.